Havahduin tähän aiheeseen ja ongelmaan luettuani kirjoituksen parturi-kampaajien ryhmässä, jossa keskustelun aloittaja halusi keskustella parturi-kampaajien palkoista. Moni kampaaja purnasi palkan olevan naurettavan pieni ja että yrittäjänä palkkapussi on myös todella laiha.
Ikävä fakta on, että yli 500 kampaamoyritystä menee nurin vuodessa ja keskimääräinen parturi-kampaamon elinikä on 1-2 vuotta. Miksi näin?
Syitä on varmasti lukemattomia ja niitä, kun ynnäilee alkaa ymmärtämään miksi. Poimitaan joitain aiheita, joihin voi itse vaikuttaa ja joitain joihin ei.
Asioita joihin emme voi vaikuttaa
Kampaamoiden ja parturien ylitarjonta. Useilla paikkakunnilla parturikampaamoita on yksinkertaisesti liikaa ja kaikille ei riitä asiakkaita. Usein tiukka kilpailutilanne erottaa vielä enemmän jyvät akanoista.
Hintoja polkevat kilpailijat. Usein pysähdyn ihmettelemään tien vieressä seisovia kylttejä: “HIUSTEN LEIKKUU 10€” Miten hitossa? Eikö yrittäjä arvosta työtään? Voiko tuolla hinnalla maksaa kaikkia lakisääteisiä maksuja? Valitettavasti näille asioille emme voi yhtikäs mitään ja ihmiset (etenkin suomalaiset ämpärin jonottajat) usein hakeutuvat sinne missä on halvinta ja ruokkivat tälläistä polkuhinnoittelua entisestään.
Taloustilanne. Tällä hetkellä olemme toki noususuhdanteessa ja rahaa suomalaisilla on käytettäväksi enemmän, kuin koskaan aiemmin historiassa. Mutta… Kampaamo- ja kauneuspalvelut katsotaan helposti ylellisyydeksi, josta luovutaan likipitäen ensimmäiseksi, kun taloustilanne huononee. Huono taloustilanne syö palveluyrityksiä viikatteen lailla, on hyvä miettiä voiko sinun yrityksesi varautua tähän jotenkin?
Asioita joihin voimme vaikuttaa
Asiakashankinta. Jos varauskirja huutaa tyhjyyttään, on se helppo laittaa “sään piikkiin”, tai todeta, no “nää tammikuut on aina hiljasia”. Samaan aikaan kuitenkin naapurin Ritvan kampaamossa ovi käy ja listat on viikoiksi eteenpäin buukattu, se tuskin on sattumaa. Tällöin on aika kääriä hihat ja käydä hankkimaan asiakkaita.
Loistavia keinoja asiakkaiden hankintaan on monia. Aloita omasta asiakaslistastasi. Onhan sinulla kaikkien asiakkaidesi puhelinnumerot ja sähköpostit olemassa? (Jos ei ole, niin nyt on viimeistään aika käydä kirjaamaan niitä ylös). Tee pieni alennus ja aloita soittelu, “Hei Pirkko hiushuoneelta moikka, meillä on tullut peruutusaikoja tälle viikolle maanantaille ja tiistaille, voin tarjota aikoja nyt -20% alennuksella näille päiville”
-20% alennus on paljon parempi, kuin kuluttaa aika tyhjänpanttina ja voithan aina napsauttaa parit myyntituotteet asiakkaasi matkaan hoitojen päätyttyä. Eri asiakashankintatavoista voisimme kirjoittaa pitkänkin litanjan, mutta ymmärsit varmasti jo isomman kuvan, pois omalta mukavuusalueelta ja puhelin kouraan.
Hinnoittelu. Olethan muistanut päivittää hinnastoasi? Vuokrat nousevat vuosittain, ruoan hinta nousee, sähkö, vesi, palkat ja kaikki muu nousevat vuosittain, miksi ei siis sinunkin hinnastosi. Monelle palvelualojen yrittäjälle oman työn hinnoittelu ja etenkin sen nostaminen on vaikeaa. Sinun on aivan turha murehtia hinnan noususta, tai saati edes perustella sitä asiakkaallesi (joillekin se toki pitää vääntää rautalangasta).
Ei sähköyhtiötäkään kiinnosta sinun mielipiteesi juuri voimaan astuneesta hinnankorotuksesta. Jos olet jo pidemmän aikaa tuskaillut hinnankorotusten kanssa, kääri hihat ja tee rohkeasti pienet korotukset hinnastoosi. Huomaat, että asiakkaasi eivät kadonneetkaan mihinkään ja todella harvoin yksikään edes mainitsee hintojesi nousseen.
Arvosta itseäsi ammattilaisena ja muista nostaa hintoja vuosittain, esim. vuodenvaihteessa. Pidä nousut kuitenkin maltillisina 3-12% voisi olla hyvä ohjenuora, tai jos jonkin palvelun hinta laahaa muiden hintatasosta perästä, voi sen korottaa ns. normaalitasolle samalla.
Materiaalikustannukset. Tämä on todella monella yrittäjällä iso kompastuskivi. Hyvän ei tarvitse maksaa paljoa! Perustimme Hairbasen juuri tästä syystä, tarpeesta löytää superlaadukas tuote murto-osalla nimibrändien hinnasta. Monesti mainosten ja brändäyksen ansiosta me yrittäjät saamme väärän kuvan siitä, mitä asiakkaat todellisuudessa ostavat. Se mitä asiakas haluaisi ostaa on täysin eri asia, kuin se mitä asiakas ostaa.
Seuraat esimerkiksi Instagramia ja kaikilla roikkuu olalla yli tuhannen euron muotilaukku, tästä saa nopeasti sellaisen kuvan, että kaikillahan on varaa tuollaiseen. Tosi-asiassa yli 1000 euron laukkuun ei ole varaa, kuin aivan murto-osalla ihmisistä ja asiakkaista. Tämä sama ilmiö tapahtuu kampaamoissa, 40 euroa maksava shampoo on yksinkertaisesti sanottuna kallis, oli se sitten patentoitua ihmebalsamia tai mitä tahansa taikamehua, mutta se fakta on, että se on edelleen kallis. Eli mennään taas sinne marginaaleihin kenellä on varaa ostaa 40 euron hintainen shampoo, uskoisin, että olemme taas tuossa murto-osassa ihmisistä.
Tutkitusti kampaamotuotteissa asiakkaiden kipuraja menee 19 eurossa. Yli 20 euroa maksava tuote mielletään kalliiksi. Se myyntituotteista, isoimmat säästöt voit tehdä valitsemalla kulutustuotteet, eli värit, tarvikkeet ja pesupaikan tuotteet harkiten. 60ml väriä voi maksaa jopa 10 euroa, Milan hiusväri vastaavasti maksaa 60ml osalta 2,34 euroa (100ml tuubi 3,9e). Säästö jo yhtä värituubia kohden on järisyttävä.
Olemme kyselleet kampaamoilta, jotka ovat ottaneet Milan värit käyttöön, että ovatko asiakkaat huomanneet värisarjan vaihtumista ja miten Milan värit on otettu vastaan ja vastauksia tuli, että ainoastaan sillä erotuksella, että Milan värit eivät ole kirvelleet päänahassa. Asiakasta mitä suuremmalla todennäköisyydellä ei kiinnosta tippaakaan, että minkä brändin tuotteella teet töitä, kunhan lopputulos on halutunlainen.
Jos ajatellaan, että käytät 100kpl 60ml värituubia kuukaudessa ja säästät 7 euroa jokaista värituubia kohden, jää nettona käteesi jo 700 euroa enemmän kuukaudessa, tuntuisiko tämä sinun palkkapussissasi? Säästöt hapetteissa ja kulutustuotteissa vielä päälle laskelmiin ja monikin yksinyrittäjä pääsee jo 1000 euron säästöihin, tonni alkaa tuntumaan jo varmasti!
Yrityskuva ja asiakaspalvelu. Millaisena itse näet kampaamosi? Ovatko odotustilat mukavat? Tarjoatko asiakkaallesi esim. kahvia tai juotavaa? Onko varaaminen helppoa? Onko luoksesi helppo tulla? Teetkö riittävän konsultoinnin ennen töiden aloittamista? Onko kampaamotuolisi sellainen, jossa voi mukavasti istua pidemmän aikaa? Onko kampaamossasi miellyttävä ilmapiiri? Tarjoatko lukemista asiakkaillesi? Vaatisiko yrityksen ilme, nettisivut, myyntituotteet tai sisustus päivittämistä? Mieti asiaa asiakkaan näkökulmasta, usein näitä asioita pyörittelemällä ja viilaamalla saa parannettua asiakastyytyväisyyttä ja lisää asiakkaita, sekä myyntiä.
Markkinointi, sosiaalinen media ja nettisivut. Onhan sinulla sosiaalisen median tilit? Jaa onnistuneita töitä somessa ja tee myyntikampanjoita pitääksesi yrityksesi mielenkiintoisena. Tänäpäivänä markkinointi on edullista ja tehokasta somen avulla. Miksi maksaa useita satasia paikallislehden ilmoituksesta, kun voit saada tehokkaamman markkinoinnin täysin ilmaiseksi.
Nettisivut ja google markkinointi. Monella kampaamolla ei ole nettisivuja lainkaan ja uudet asiakkaat eivät löydä yritystä lainkaan. Nettisivut on suhteellisen edullinen hankinta siihen nähden mitä niillä on tarjota. Omat kahden kolmen sivun nettisivut eivät maksa montaa satasta ja niiden avulla voit saada rutkasti uusia asiakkaita. Tutki ja tee ad-words markkinointia, tai osta google-markkinointia mainosfirmoilta ja testaa sen tehokkuutta.
Mainostamalla esim. 50-100 eurolla kuukaudessa voit saada useita uusia asiakkaita kampaamoosi, sillä monet kampaamot eivät tätä tee. Useimmat ajanvarausjärjestelmät saa vaivattomasti liitettyä sivustollesi ja tänäpäivänä sivustojen päivityskin on niin helppoa, että sen oppii jokainen pienellä vaivalla.
Psst. Jos sinulla ei ole vielä yritystiliä Hairbasen kampaamotukusta, tee tili TÄSTÄ
Jos luet tätä blogia ennen ystävänpäivää, käytä ystävänpäivä tarjouksemme hyödyksi ja nappaa -20% jo valmiiksi edullisista hinnoistamme alennuskoodilla: ystava2019 (voim. 14.2.2019 asti)
- pH laboratories tuotekatalogi
- 4 tapaa tienata enemmän
- Mila hopeashampoo on runsaspigmenttinen ja hoitava
- Koronavirus kampaamo-alalla – Miten tästä selvitään?
- Mila BeArt muotoilutuotteet