Tänäpäivänä kampaamotuotteet ovat innovatiivisempia, kuin koskaan ja uusia tuotteita tulee jatkuvasti markkinoille. Miten näitä taianomaisia hius- ja kauneustuotteita sitten saa myytyä?
Myyminen ei tule kaikille ihan luonnostaan. Monella kampaamolla on vaikeuksia saada tuotteet hyllystä liikkumaan, joten on syytä harjoitella. Ota nämä vinkit talteen ja laita tuotteet liikkeelle ja nauti lisätuloista!
Kampaamotuotteiden myynti
01. Aloita pesupaikalla
Pesupaikka on täydellinen paikka aloittaa myyntiprosessi. Kehu kuinka käyttämäsi tuote tuoksuu taivaalliselle (ellei asiakkaasi jo kerennyt) ja mainitse myös kaikki muut käyttämäsi tuotteet, tai joita muut asiakkaasi kehuvat. Anna asiakkaiden käyttää aisteja, haistella, kosketella ja leikkiä tuotteilla. Kun olet aktivoinut asiakkaasi aistit pesupaikalla, hän alitajuntaisesti ajattelee niitä koko palvelun ajan ja myynti helpottuu, tai asiakas saattaa jopa itse ehdottaa sitä session päätyttyä.
02. Teetä etukortteja ja sitouta asiakas kampaamoosi
Ihmiset rakastavat päämääriä ja tavoitteita, niin isoja, kuin pieniäkin. Haasta asiakkaasi keräämään ostomerkkejä etukorttiinsa. Esim. jokaisesta ostetusta kampaamotuotteesta saa yhden leiman ja kymmenen täytyttyä saa ilmaisen tuotteen. Etukortit on todella edullista teettää ja lopullinen alennuskaan ei esimerkin mukaisesti toteutettuna ole, kuin 10%. Halutessasi voit suosia paikallista mainostoimistoa suunnittelun kanssa, tai jos haluat säästää pitkän pennin, niin siirry FIVERR sivustolle, josta saat ostettua jopa 5 eurolla graafista suunnittelua (käyntikortit, logot, etukortit jne.)
03. Kuuntele asiakastasi
Asiakasta kannattaa kuunnella, usein asiakkaasi lähettää niin kutsuttuja ostosignaaleja, joiden tunnistamista kannattaa harjoitella. Esimerkkejä ostosignaaleista, “hei oliko teillä joku uusi hoito” “paljonko se shampoo maksoi, jota käytit pesupaikalla” “kuinka usein sitä arganöljyä tulisi käyttää” “Millaista hoitoainetta suosittelisit hiuksilleni” jne. Kun tunnistat ostosignaalit, niin tarjoa tuotetta, tai palvelua, ellei asiakas jo vastauksesi jälkeen halua sitä ostaa.
04. Tee lisämyyntiä tarjoamalla enemmän
Kaikkein helpointa myyminen on silloin, kun asiakkaasi on sanonut sinulle jo kerran kyllä. Otetaan esimerkki: teit upean värityön ja asiakkaasi on jo valinnut arganöljyn kotiin ostettavaksi. Käytä ns. “pelottelutaktiikkaa” hyväksesi. “Nyt kun olemme tehneet kovan työn ja saaneet haluamasi värin, niin otathan myös värisuojashampoon kotiin käytettäväksi, jottei tekemämme työ mene hukkaan” Tai kerro, että ylläpitääksesi nyt saavutetun kiillon ja hiuksen kunnon sinun tulisi ottaa latte hoitonaamio kotiin käytettäväksi, jotteivat hiukset palaa kiillottimiksi ja huonokuntoisiksi.
05. Varaudu yleisimpiin vastaväitteisiin
Mieti mitkä ovat yleisimpiä syitä joihin asiakkaasi vetoavat, kun tarjoat joitan tuotetta. Tuliko seuraavia mieleen: “Mul ei ole nyt rahaa, ostan seuraavasta tilistä” “Meillä rouva tekee nää ostokset” “Mul on viel kotona yhtä toista” “Katon netistä ensin” “Eiks tota saa ihan Prismasta, ostan varmaan sieltä samal, kun meen tästä sinne”
Nämä vastaväitteet sinun tulisi pystyä purkamaan ja ehdottaa kauppaa uudelleen. Helppoa se ei välttämättä ole, mutta ainakin kannattaa kokeilla, ei se mitään anna, jos ei yritä.
1. Mul ei ole nyt rahaa, ostan seuraavasta tilistä. Tilanne voi toki olla tämä ja silloin ei paljoa ole tehtävissä, mutta onhan hänellä ollut varaa kuitenkin tulla luoksesi, joten kokeile kepillä jäätä: “Itseasiassa nämä kampaamolaatuiset shampoot ovat paljon riittoisempia ja kuluttaja-ystävällisempiä, kuin marketista saatavat. Tämä sama purnukka kestää todennäköisesti ainakin 3 kertaa kauemmin, kuin marketin shampoo. Olisitko kuitenkin halunnut ottaa testiin?” Mikäli vastaus on edelleen ei, kunnioitetaan asiakkaan päätöstä ja ehkä hän seuraavalla kerralla ostaa.
2. Meillä rouva tekee nää ostokset. Noniin nythän me ollaan tavan perus-Pekka löydetty tuoliin. Nämä on yleensä helppo kääntää myynniksi. Kokeile esim. “Noniin sithän se olisi aika yllättää vaimoke ottamalla tästä juuri sinulle sopiva shampoo” “Pidätkö tuosta tyylistä joka saatiin nyt tehtyä? Voisit saada kotona hiukset samalla tavalla laitettua tällä meiltä saatavalla vahalla, ehkä se rouvakin ilahtuu” Keinoja on monia, mutta usein näistä on kauppa leivottavissa.
3. Mul on viel kotona yhtä toista. Onko oikeasti perheitä, jossa shampoo kulutetaan viimiseen tippaan ja sitten riennetään ennen suihkuun menoa kauppaan hakemaan uutta? Ehkä on? Kokeile esim. näin: “Hei nyt kun sulla on vielä sitä vanhaa kotona, niin ota kuitenkin kokeiluun tämä suosittelemani hoitoaine, niin pystyt vertailla pesujen välillä. Takaan, että ihastut tuotteeseemme”
4. Katon netistä ensin. No kiva, näitäkin nyky-aikaisia shoppaajia kyllä löytyy. Kokeile esim. “Tätä Milan kampaamosarjaa ei saa, kuin kampaamoista ja se on meillä todella hyvään hintaan” “Mitä sitä vartuskelemaan nettitilauksia, kun voit saada sen tästä samantien käyttöön ja ylläpidettyä upean värisi/kiillon/lookin hiuksissasi, laitetaanko kuitenkin pakettiin?”
5. Eiks tota saa ihan Prismasta, ostan varmaan sieltä samal, kun meen tästä sinne. Näin ei saisi olla missään kampaamossa, tai no saisi, mutta raha valitettavasti valuu näiden markettien kassaan useimmiten. Jos kampaamossasi on markettituotteet myynnissä, kokeile ja vaihda tuotteet esim. Milan kampaamotuotteisiin. Tilanteen voit koittaa purkaa esim. näin: “En ole varma onko siellä näitä, mutta niin tai näin, tästähän sen saisi vaivattomasti matkaan, laitetaanko pakettiin?”
06. Muista tarjota kauppaa ja vie kauppa päätökseen
Useimmiten huonojen myyntien takaa löytyy laiskuus tai uskaliaisuus. Yksinkertaisesti tuotteen, tai lisäpalvelun tarjoaminen jää tekemättä. Oli se syy sitten laiskuus, tai uskaliaisuus, niin tätä osa-aluetta tulee treenata. Siirry pois omalta mukavuusalueelta ja tarjoa aina asiakastasi auttavaa tuotetta. Mikäli kohtaat vastaväitteen, koita purkaa se ja tarjoa uudelleen. Harjoitus tekee mestarin myös tässäkin asiassa. Huom! Tärkeä pointti: Kun olet tarjonnut tuotetta esim. “Tämä argan frizz shampoo poistaa tehokkaasti tuota pörröisyyttä, olisitko halunnut ostaa kotiin käytettäväksi?” Muista sulkea oma suusi tarjoamisen jälkeen. Asiakkaan mietintähetki voi kestää jopa 30 sekuntia ja piinaava hiljaisuus saa kehnomman myyjän aloittamaan myyntipuheen uudelleen. Vartu asiakkaan vastausta suu supussa, jos ennen aloitit myyntipuheen tässä kohtaa, niin kokeile tätä kikkaa ja myynnin kiinnitämisprosenttisi nousee huikeasti.
07. Ovatko työntekijäsi saaneet myyntikoulutuksen?
Managerit lukevat karttaa ja yrittäjä ohjaa laivaa, mutta moottori yskii varmasti, jos miehistö ei osaa toimia oikein. Mikäli omaat itse riittävän myyntitaidon, kouluta työntekijöitäsi säännöllisesti, on hyvä kerrata myyntitaitoja pari kertaa vuodessa. Voit myös tilata ulkopuolisen myyntikouluttajan, usein nämä maksavat mansikoita, mutta voivat onnistuessaan tuoda huomattavaa muutosta yrityksen liikevaihtoon. Kolmas vaihtoehto on olla Hairbase kampaamotukun asiakas, kevään aikana tarjoamme asiakkaillemme ilmaisia verkkokoulutuksia myyntiin, asiakaspalveluun, Milatonin värisarjaan, sekä tekniikkakoulutuksia. Pysy kuulolla ja laita meidän Facebook sivustomme seurantaan!
08. Ovatko työntekijät motivoituneita myymään?
Motivoitunut työntekijä tekee yritykselle hyvää tulosta. Keinoja motivointiin on monia, mutta se minkä takia suurin osa meistä töitä tekee on: RAHA! Saavathan työntekijät reilut provisiot myynneistä? Kun myymisestä jää jotain omaan taskuunkin, niin motivaatio myyntiä kohtaan kohisee silmissä. Myyntikoulutukset ja esim. tavoitteet “Kun myynti ylittää tämän verran kuukaudessa, niin laitetaan X-määrä virkistyskassaan” Vanha kunnon perjantaipullokin voi hyvinkin toimia motivaation lähteenä esim. myyntiskaboissa.
09. Hyödynnä sosiaalisen median voimaa
Tänä päivänä markkinointi kannattaa siirtää sosiaaliseen mediaan. Sen hyötyjä ovat, laaja kattavuus, kohdentaminen ja se on täysin ilmaista. Tee tilit Instagramiin, sekä Facebookiin ja ole aktiivinen. Jaa tekemiäsi töitä (onnistuneita), laadukkat kuvat töistäsi tuovat jo välittömästi lisää asiakkaita ja mielenkiintoa salonkiasi kohtaan. Tee vuodessa pari kolme kampanjaa, esim. joulun alla on loistava hetki pitää myyntikampanja: “Kaikki kampaamotuotteet tämän viikon -25%, hommaa pukinkonttiin lahja joka varmasti ilahduttaa”
10. Kerää asiakastietoja ja ilmoita kampanjoista
Varmista, että ajanvarausjärjestelmäsi kerää asiakkaasi yhteystiedot ja etenkin sähköpostiosoitteen. Lisää asiakkaidesi sähköpostit esim. Mailchimpin ilmaiseen sähköpostitus työkaluun ja tue kampanjoitasi lähettämällä kaikille asiakkaillesi sähköpostitse tietoa esim. alennuksista kampaamossasi. Mailchimp on erittäin helppokäyttöinen ja sillä rakennat helposti ammattimaisen sähköpostin valmiiden pohjien avulla. Muista kohtuus kaikessa, älä markkinoi liian ahkerasti, asiakkaasi kyllästyvät nopeasti. Tee tili Mailchimpiin TÄSTÄ.
11. Hyödynnä nykyisiä asiakkaitasi
Hetkinen.. Eikö näitä vinkkejä pitänyt olla 10? No piti, mutta tämä tulee kaupan päälle kiitoksena, että jaksoit lukea kaikki 10. Tyytyväisten asiakkaiden hyödyntäminen kannattaa, usein he tekevät jo ilmaista mainontaa kampaamollesi sosiaalisessa mediassa , mutta kun tarjoat heille jotain konkreettista kuten pienimuotoisen alennuksen heidän ystävilleen. Teetä pieni -20% alennuskuponki ja anna näitä tyytyväisille asiakkaillesi: “hei jos perheenjäsenesi, tai kaverisi haluaa kanssa tulla meille” Kaverin suosittelema asiakas jää tutkitusti 37% todennäköisemmin asiakkaaksesi ikuisiksi ajoiksi.
12. Ota Milan kampaamotuotteet kampaamoosi myyntiin
Ja ettei lahjukset kesken loppuisi, niin tässä tulee vielä kappale 12 ihan ilmaisiksi. Maahantuomamme laadukkaat italialaiset Mila kampaamotuotteet menevät asiakkaidemme kampaamoissa, kuin kuumille kiville ja ne tarjoavat kampaamollesi yli 65% katteen! Tilaa pieni erä testiin ja vakuutu laadusta, tai ota vaikka kerralla reilumminkin, sinä päätät.
Jos et ole vielä rekisteröitynyt asiakkaaksemme, tee yritystili TÄSTÄ
- pH laboratories tuotekatalogi
- 4 tapaa tienata enemmän
- Mila hopeashampoo on runsaspigmenttinen ja hoitava
- Koronavirus kampaamo-alalla – Miten tästä selvitään?
- Mila BeArt muotoilutuotteet