5 askelta kannattavaan kampaamotoimintaan

5 askelta kannattavaan kampaamotoimintaan

  • Markkinointi, sosiaalinen media ja portfoliot
  • Laadukkaat ammattilaisvärit ja hiustenhoitotuotteet
  • Oma osaaminen ja asiakaspalvelu
  • Ostohalun herättävät kampaamon myyntituotteet ja hinnoittelu
  • Asiakkaan jälkihoito. Mitä piti tuotteista, milloin uusi aika, suosittelisiko kavereille?

Miksi kampaamoni ei menesty? Teemmekö oikeita asioita? 

Ilman asiakkaita ei ole tuloja ja ilman markkinointia ei ole asiakkaita. Markkinoinniksi tässä tapauksessa voidaan laskea suusta suuhun kerrotut hyvät kokemukset myös. Miten mainostaa kampaamoa ja mistä saada lisää asiakkaita? Olemme nähneet huikeita kasvutarinoita ja täydellisiä suunnan muutoksia ja näiden pohjalta loimme 5 askelta kannattavaan kampaamotoimintaan oppaan. Lue vinkit alta!

 

1. Markkinointi ja sosiaalinen media

Tänäpäivänä sosiaalisen median mahtia ei voi väheksyä enää millään mittakaavalla. Facebook ja Instagram ovat näistä kaksi tärkeintä, joten keskitytään näihin kahteen. Tee kampaamollesi yritystili facebookkiin ja Instagramiin ja ole aktiivinen! Millaista materiaalia sosiaalisessa mediassa sitten tulisi jakaa ja mitä asioita ottaa huomioon?

  • Julkaise päivittäin, tai ainakin kerran kahteen päivään.
  • Julkaise seuraajiasi kiinnostavia juttuja ja inspiroivia kuvia, kuten upeita värjäystöitä, kuvia kampaamostasi, blogitekstejä ja pienessä mittakaavassa esim. tuotetarjouksia (pidä suhde 1/4, yksi tuotetarjous/mainos neljää julkaisua kohden).
  • Ota laadukkaita kuvia ja harjoittele kuvaamista. Laadukkaat kuvat antavat myös sinusta laadukkaan kuvan.
  • Ole aktiivinen ja vastaile kysymyksiin.
  • Pyydä rohkeasti mielipiteitä ja saa aikaan vuorovaikutusta asiakkaidesi kanssa.
  • Ota ennen ja jälkeen kuvia.
  • Ota kuvia jokaisesta tekemästäsi työstä ja pyydä asiakkaaltasi lupa julkaista työ sosiaalisessa mediassa. Jos työ tai kuva epäonnistui, ÄLÄ JULKAISE SITÄ!
  • Kiitä asiakkaitasi ja yhteistyökumppaneitasi sosiaalisessa mediassa.
  • Muista merkkipäivät, tee kampanjoita esim. äitien- ja isänpäivänä.
  • Esittele itsesi ja työntekijäsi, anna kasvot kampaamollesi.
  • Kokeile arvontoja “Julkaise syksyinen kuvasi ja voita!”. Valitse voittaja ja anna esim. 20e lahjakortti tuotteisiin, tai palveluihin.
  • Mainosta Instagramissa FB-tiliäsi ja FB:ssä Instagram tiliäsi ja kasvata molempia.
  • Käytä apu-ohjelmia saadaksesi kuviisi erilaisia tyylejä, filttereitä ja tekstiä.
  • Lisää tekstiä Overgramilla “Ennen” “Jälkeen”.
  • Lisää upeita filttereitä ja hienosäädä kuviasi esim. Afterlightilla tai Snapseedillä.
  • Lisää kehyksiä ja tee kollaaseja Picframella.
  • Ennen kaikkea anna kampaamosi persoonan näkyä sosiaalisessa mediassa.

 

Hairbase kampaamotukusta Mila professional kampaamotuotteet tukkuhinnoin

 

2. Laadukkaat ammattilaisvärit ja hiustenhoitotuotteet

  • Valitse hiusvärisarja, joka on hellävarainen ja jolla saat tehtyä upeita sävyjä. Yksikään asiakas ei halua palata kampaamoon, jossa värjäys oli, kuin kidutusta ja päänahka punottaa vielä seuraavanakin päivänä. Valitse Milatonin ammattilaisvärit!
  • Käsittele asiakkaasi hiukset pesupaikalla myynnissä olevilla tuotteilla. Muista kertoa asiakkaalle mitä tuotetta milloinkin käytät pesupaikalla ja kerro sen ominaisuuksista, tämä helpottaa tuotteen myymistä!
  • Käytä Milan hiustenhoitotuotteita, esim. Latte hoitonaamio, Syväpuhdistava Shampoo, Hairloss hoitonaamio, tai Keratiini hoitoaine.
  • Ihmiset ostavat aisteillaan, tarjoa tuotteita tuoksuteltaviksi ja kädelle kokeiltavaksi.

 

 

3. Oma osaaminen ja asiakaspalvelu

  • Kehitä ja haasta itseäsi! Kokeile uutta ja opi uutta! Tänä päivänä youtubesta löytyy lukemattomia opetusvideoita, joista ei tarvitse maksaa yhtikäs mitään. Koulutusta on tarjolla siis aivan ilmaiseksi!
  • Käy koulutuksissa ja alan tapahtumissa, niistä saa aina jotain uutta irti.
  • Testaa ja kokeile uusia tekniikoita.
  • Ennenkaikkea opettele myymään! Menestyvän kampaamon tuloista yli 30% tulee myyntituotteiden myynnistä. Älä pelkää kysyä ja suositella asiakkaallesi tuotteita: “Suosittelisin sinulle tätä Milan Hopeashampoota kotiin käytettäväksi, jotta väri säilyisi viileänä ja pidempään”.
  • Ole iloinen ja reipas asiakaspalvelija.

 

Hairbasen kampaamotukusta Olivia Garden harjat ja kammat

 

4. Ostohalun herättävät kampaamon myyntituotteet ja hinnoittelu

  • Asiakkaan ostohalua nostattaa tyylikkäät pakkaukset ja hyvin sommiteltu myyntihylly.
  • Panosta pientä ekstraa myyntihyllyysi, laita esim. kuvia, koriste-esineitä tai muuta rekvisiittaa myyntihyllyysi ja tee siitä uniikki ja persoonallinen. Tämä auttaa asiakkaan viemisessä myyntihyllylle ja antaa luontevan aloituksen myynnille.
  • Mieti kampaamoasi ja mitä se edustaa. Jos asiakkaasi kuuluvat ylimpään tuloluokkaan ja yli 50e maksava shampoo on normaali-ostos, panosta silloin hintavempiin tuotteisiin.
  • Mikäli asiakkaasi taas kuuluvat enemmistöön, eli normaalituloisiin työssäkäyviin ihmisiin, niin panosta SOPIVAN hintaisiin tuotteisiin. Tutkittu kipuraja menee 20e paikkeilla, alle 20e maksavat tuotteet ovat helpompia myydä!
  • Valitse Milan kampaamoiden myyntituotteet, Milan tuotteissa kampaamolle jäävä kate verojen jälkeen on 65-70% ja likimain kaikki Milan kampaamotuotteet maksavat asiakkaallesi vain 12-18e!
  • Älä myy marketeissa myytäviä tuotteita, et voi kilpailla markettien volyymin ja hintojen kanssa. Älä tingi omasta katteestasi!
  • Hairbasella on asiakkaita, jotka värisarjan vaihdettua ja otettuaan Milan myyntituotteet kampaamoonsa myyntiin, tekivätkin yli 1000€ kuukaudessa enemmän puhdasta voittoa!

 

Mila professional tuotteet kampaamotukusta Hairbase

5. Asiakkaan jälkihoito

  • Asiakkaan jälkihoito on erittäin tärkeä asia, joka jää monelta kampaajalta tekemättä.
  • Jälkihoito voi sisältää viestin, tai puhelun asiakkaallesi: “Hei miltä tukka vaikuttaa nyt parin nukutun yön jälkeen?” Nämä ovat myös loistavia hetkiä tehdä lisämyyntiä, voit luontevasti jatkaa lausetta: “Suosittelisin, että haet vielä tuon keratiini hoitonaamion kotiin ja käytät sitä kuurin omaisesti kuukauden verran, niin saadaan hiuksistasi taas terveet ja hehkuvat”.
  • Kysy rohkeasti mielipiteitä palvelustasi, asiakkaalta tuleva palaute auttaa sinua kehittämään kampaamoasi oikeaan suuntaan.
  • Lyö uusi aika asiakkaallesi lukkoon soittamalla, “Unohdettiin katsoa seuraava kampaamo-aika, minulla olisi vapaana 4vk päässä 15.11 klo 13.00 tai 16.00, kumpi näistä sopisi sinulle paremmin?”.
  • Kysy palautetta myymistäsi tuotteista ja vahvista samalla omaa uskoasi myyntituotteitasi kohtaan. Asiakkailta valuva hyvä palaute luo sinuun itsevarmuutta ja myynti helpottuu, kun luotat kampaamossasi myytäviin tuotteisiin.

Laitetaanko kampaamosi yhdessä menestyksen tielle? 

Rekisteröidy yritysasiakkaaksi

 

Kampaamotukku Helsinki – Kampaamotukku Viro – Kampaamotukku Tampere – Kampaamotukku Oulu – Kampaamotukku Turku – Kampaamotukku Vantaa – Kampaamotukku Espoo