Älä tee myymisestä pelottavaa

Et todennäköisesti ryhtynyt parturi-kampaajaksi sen takia, että alkaisit myymään jälleenmyyntituotteita? Kuten mentorini kampaaja-urani alussa sanoi, sinun on pakko myydä, jotta saat leivän päälle myös lisukkeet. (Leipä=perus palkka, lisukkeet=puhtaasti ekstraa). Se voi monelle meistä olla pelottavaa tarjota asiakkaalle kotihoitotuotteita, kun kampaajalaskukin jo tekee melkoisen summan.

Mutta.. Todellisuudessa rahapeikko on vain oman pään sisällä. Älä vertaa omaa rahatilannettasi asiakkaaseen! Et pysty tietämään asiakkaasi rahatilannetta, eikä sinun tarvitsekkaan. Minulle tuli aina esteeksi, kun mietin, että minulla ei olisi varaa 20€ shampooseen, niin ei varmaan asiakkaallanikaan ole.
Ajatukset pääni sisällä olivat: En edes viitsi tarjota, kun tiedän että netistä saa halvemmalla. Ehkä hänellä on jo hyvät tuotteet kotona. Maksoihan tämä värjäys jo 200€, en kehtaa edes tarjota. Ajatteleeko asiakas minua tyrkyttäjänä, jos tarjoan tuotteita.

Näitä ajatuksia juolahtaa jatkuvasti päähän mutta sinun tehtävä ei ole miettiä niitä, vaan sitä että:
-Miten asiakkaani juuri tehty värityö pysyisi hänellä kotona mahdollisimman pitkään?
-Miten asiakkaani hiukset pysyisivät parhaassa mahdollisessa kunnossa?
-Miten asiakkaani saisi sellaisen tunteen, että työni jälki on ollut laadukas ja saan asiakkaan palaamaan?
-Miten asiakkaani saisi toteutettua samanlaisen kampauksen kotona kuin salongista lähtiessä?

Uskalla tarjota tuotteita

Monesti kauppa jää saamatta yksinkertaisesti siitä syystä, että tuotetta ei muistanut, tai uskaltanut tarjota. Tarjoa rohkeasti tuotteitasi asiakkaalle. Älä kiemurtele, tai vihjaile ostosta, vaan tarjoa suoraan: “Laitettaisiinko tämmöinen vielä kotiin?” “Meillä on tämän kuukauden kampanjatarjouksena 2kpl hiustuotteita 25€, haluaisitko ottaa jotain tuotteita kotiin?” jne. Keksi omaan suuhusi sopivat myyntiargumentit, näin onnistut varmasti!

YLEISIMMÄT VASTAVÄITTEET JA RATKAISUT NÄIHIN:

VASTAVÄITE: “Katson jos netistä löytyy halvemmalla”
-Onhan kampaamosi varautunut aidosti ja oikeasti vain kampaamoista saatavilla kampaamotuotteilla? Voit silmät kirkkaina kertoa asiakkaallesi, että näitä tuotteita ei löydy netistä, sillä kyseessä on laadukas kampaamotuote, jota saa vain salongeista.

VASTAVÄITE: “Minulla on kotona vielä shampoota jäljellä”
-Korosta asiakkaallesi tehtyä työtä, mikäli kyseessä on eri brändin tuote. “Nyt kun hiuksesi värjättiin näillä meidän tuotteillamme, niin suosittelen lämpimästi, että ottaisit tämän saman sarjan hopeashampoon kotihoidoksi, jotta tekemämme värityö säilyisi mahdollisimman pitkään. Mikäli hänellä on jo kyseinen tuote kotona: tiedustele, että riittääkö kotona oleva tuote seuraavaan kampaamokäyntiin saakka.

VASTAVÄITE: “Vaimoni hoitaa meillä nämä shampoo-ostokset”
-Mikäli asiakkaallasi oli ongelmia esim. kuivan päänahan, hilseilyn tai muun vaivan kanssa. Ohjaa asiakastasi oikean tuotteen pariin seuraavasti: “vaikka se vaimo siellä kotona varmasti on hyviä tuotteita ostanut, mutta huomasin, että hiuspohjasi on todella kuiva. Oikeanlaisella shampoolla hilseily/kuiva hiuspohja olisi historiaa”

Ammattitaitomme on valttikortti jota voit hyödyntää monella tapaa ja parempaa paikkaa ammattitaidon esilletuomiseen ei ole, kuin asiakkaan istuessa penkissämme. Näitä asioita asiakkaasi osaa arvostaa:

Kerro asiakkaallesi mitä teet, mitä värejä käytät, mitä sävyjä sekoitat keskenään, miksi teet niin ja miten räätälöit juuri hänelle parhaan mahdollisen värin! Esittele hänelle tuotteita joita käytät ja kerro miksi ne sopivat juuri hänelle. Asiakkaat kuuntelevat mielellään ja saat heidät jo tässä vaiheessa positiiviseen mielentilaan tulevaa myyntitapahtumaa varten. Saat myös heille tunteen, että välität oikeasti juuri heidän hiuksistaan, niinkuin varmasti teetkin.

Hairbaselta löydät kampaamotuotteet netistä salonkiisi myyntiin.

Vinkkejä myynnin buustaamiseen

Käy lista läpi:

  • Onko asiakkaalla hiuspohja kunnossa?
  • Kuuntele tarkkaan, asiakkaasi kertoo minkälaisia murheita hänellä on hiuksiensa suhteen. (Kuivat, katkeilevat hiukset, kuiva hiuspohja, kutiseva hiuspohja, ei saa volyymiä kotona, keltaisuutta hiuksissa?)
  • Missä kunnossa hiukset ovat?
  • Mitä asiakkaasi hiukset vaativat, jotta ne olisivat parhaimmillaan joka päivä?
  • Onko jotain tuotetta josta hän ei edes ole tietoinen ja tämä tuote parantaisi huomattavasti jokapäiväistä ilmettä?
  • Kaikista tärkeämpänä: Miten voisit auttaa asiakastasi saavuttamaan ilmeen, joka lisäisi hänelle hyvää mieltä jokaiseen päivään?
  1. Ulkoasu on kaikki kaikessa
    Jälleenmyynnissä kaikki ei ala konsultaatiolla – kaikki alkaa siitä hetkestä kun asiakas astuu liikkeeseen. Tuotteiden esillepano ja hyllyjen siisteys on kaikki kaikessa. Jos hyllyt ovat pölyyntyneet tai sekaisin, ne eivät herätä minkäänlaista mielenkiintoa. Päivastoin, asiakas kadottaa mielenkiinnon jo siinä vaiheessa.
    -Katso inspiraatiokuvia salonkien sisustuksesta ja uudista jatkuvasti pienillä jutuilla myyntihyllyjäsi. Samoiten on syytä kiinnittää huomiota siihen missä tuotteet sijaitsevat. Tuotteiden tulee olla silmien korkuudella ja helposti tavoitettavissa. Ei esim. nurkan takana, tai kassan takana.

2. Panosta itseesi
Kun asiakas on ehtinyt tulla myyntihyllyjen ohi, mikä on seuraava asia, johon hän kiinnittää huomion? Sinä. Pukeudu ammattimaisesti ja panosta hiuksiisi. Kun kampaajalla on hyvin laitettu tukka, se tekee asiakkaassakin sellaisen tunteen, että kumpa minullakin olisi noin upeat hiukset!

3. Konsultaatio!
Konsultaatio on kaiken A ja O. Kunnollisella konsultaatiolla tiedät asiakkaan elämäntyylin, miten hän on tottunut hoitamaan hiuksiaan ja minkälaisia haasteita hänellä on hiuksiensa suhteen. Kuuntele tarkkaan – on tärkeää muistaa mitä asiakkaasi puhuu hiuksistaan. Pystyt esittelemään, sekä tarjoamaan juuri oikeat tuotteet käsittelyn aikana.

4. Selitä jatkuvasti, mitä teet!
Kun olette pesupaikalla, kerro mitä shampoota ja hoitoainetta käytät. Esimerkiksi: ”Käytän Milan volyymishampoota joka tekee hiuksistasi kuohkeat, mutta samalla jättää hiukset pehmeäksi, helposti käsiteltäväksi ja tuoksuu aivan mielettömän ihanalta.”

5. Tunne tuotteesi
On tärkeää tietää, miltä tuotteesi tuoksuu, miten ne toimii ja millaisille hiuksille ne sopii parhaiten. Testaa kaikki tuotteesi ennen, kuin alat myymään! Omasta kokemuksesta kun kertoo, se myy parhaiten.

Kouluttamalla asiakkaitasi ja kertomalla tuotteistasi he todennäköisemmin tottuvat käyttämään tuotteita, joita edustat. Päivä päivältä myynti helpottuu, kun asiakkaat alkavat itse kysymään lisää tuotteista, joista ovat pitäneet.

Rekisteröidy Hairbase kampaamotukun yritysasiakkaaksi TÄSTÄ